Nowa ustawa OZE wchodzi w życie w 2025 roku i jest kluczowym aktem prawnym wynikającym z implementacji unijnej dyrektywy RED II. To przełomowy moment dla polskiego sektora odnawialnych źródeł energii, oznaczający zwiększone wsparcie dla prosumentów, rozwój morskiej energetyki wiatrowej oraz uproszczenie procedur inwestycyjnych. Część przepisów zostanie wdrożona w 2026 roku wraz z projektem UC118, który poszerzy zakres zmian w obszarze OZE i magazynów energii[1][6].

Od kiedy obowiązuje nowa ustawa OZE?

Nowa ustawa OZE zacznie obowiązywać w Polsce od 2025 roku, natomiast dalsze przepisy będą wchodzą w życie sukcesywnie do I kwartału 2026 roku w ramach projektu UC118[1][6]. Proces legislacyjny został rozpoczęty jako odpowiedź na wymogi dyrektywy RED II, która narzuca państwom UE konkretne cele w zakresie zwiększania udziału energii odnawialnej w miksie energetycznym[1].

W związku z harmonogramem wdrożenia zmiany będą dotyczyć zarówno odbiorców indywidualnych, prosumentów, jak i przedsiębiorców. W 2025 roku Polska w pełni zaimplementuje RED II, zwiększając zaangażowanie konsumentów i firm w wytwarzanie oraz korzystanie z OZE[1][5].

Najważniejsze cele i obszary regulacji

Ustawa obejmuje szereg kluczowych reform mających na celu przyspieszenie rozwoju energetyki odnawialnej oraz uproszczenie inwestycji w OZE. Obejmuje to m.in. rozwój sektora prosumenckiego i spółdzielni energetycznych, zwiększenie finansowania poprzez kontrakty PPA (Power Purchase Agreements), a także popularyzację magazynów energii oraz udziału OZE w rynku ciepłowniczym i chłodniczym[1][3].

  Co to jest energia alternatywna i dlaczego zyskuje na popularności?

Nowe przepisy wprowadzają wymogi dla operatorów sieci dotyczące udostępniania danych o rzeczywistym udziale energii z OZE w czasie rzeczywistym, co poprawia transparentność rynku energetycznego[2]. Ustawa stawia także na rozwój energetyki nisko- i zeroemisyjnej, ze szczególnym naciskiem na morską energetykę wiatrową oraz fotowoltaikę[5].

Kluczowe zmiany dla inwestorów i odbiorców końcowych

Uproszczenia administracyjne oraz liberalizacja zasad przyłączania instalacji OZE mają nie tylko skrócić czas realizacji inwestycji, ale również ułatwić dostęp do rynku dla nowych podmiotów[1][5]. Rozszerzono katalog przedsiębiorstw uprawnionych do ulg za korzystanie z OZE przez objęcie nowych kodów PKD, a przedsiębiorstwa mogą zyskać na zmianach w ulgach OZE i CHP nawet kilkaset tysięcy złotych rocznie[4].

Ustawa przewiduje ochronę odbiorców końcowych przed wzrostem cen energii oraz większą transparentność danych rynkowych. Zmiany obejmują także zwrot do 30% za niewykorzystaną energię w nowym systemie wsparcia[8]. Dla przedsiębiorców wprowadzono nowe obowiązki raportowania oraz warunki efektywności energetycznej umożliwiające korzystanie z ulg i wsparcia[4].

Rozwój energetyki morskiej i magazynów energii

Ważnym elementem nowej ustawy pozostaje wspieranie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, przede wszystkim przez usuwanie barier inwestycyjnych, stabilizację zasad aukcji offshore oraz zapewnienie odbiorcom ochrony cenowej przed wahaniami rynku[3]. Sejm przyjął ustawę dedykowaną temu segmentowi 9 października 2025 roku[3].

Projekt UC118 przewiduje rozszerzenie wsparcia dla rozwoju infrastruktury magazynowania energii, co będzie miało kluczowe znaczenie dla efektywnego wprowadzania OZE do sieci elektroenergetycznej od 2026 roku[6]. Intensyfikowane będą inwestycje w sieci wysokiego i średniego napięcia, głównie na terenach o wysokim potencjale rozwoju odnawialnych źródeł energii[5].

  Czy przydomowa elektrownia geotermalna to realna alternatywa dla tradycyjnego ogrzewania?

Znaczenie dla transformacji energetycznej Polski

Nowa ustawa OZE jest strategiczną odpowiedzią na wymóg transformacji energetycznej stawiany przez Unię Europejską. Obowiązkowa integracja OZE z ciepłownictwem oraz promocja rozwiązań jak kaskadowe wykorzystanie biomasy mają istotny wpływ na modernizację polskiej energetyki[2].

Wymuszona cyfryzacja sektora i obowiązki raportowania umożliwiają skuteczniejsze monitorowanie udziału odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym, co z kolei przekłada się na większą transparentność i efektywność rynku[2][7]. Wdrożenie przepisów oznacza zarówno realne oszczędności dla przedsiębiorstw, jak i stabilność regulacyjną potrzebną dla inwestorów w OZE[4][5].

Podsumowanie najważniejszych terminów i obowiązków

Nowa ustawa OZE wchodzi w życie na terenie całej Polski od 2025 roku. Jej wprowadzenie to konieczność pełnego dostosowania do europejskich standardów, wsparcie dla innowacyjnych projektów oraz ochrona odbiorców energii. Dalsze zmiany, w tym dotyczące rozwoju magazynów energii i rozwiązań sieciowych, zaplanowano na 2026 rok w ramach projektu UC118[1][6]. Nowelizacja przynosi szereg korzyści: uproszczenie procedur, rozwój prosumencki, efektywniejsze systemy wsparcia oraz transparentność danych energetycznych.

Źródła:

  • [1] https://flexipowergroup.pl/nowelizacja-ustawy-oze-2025-jak-red-ii-i-kontrakty-ppa-zmieniaja-rynek-energii-w-polsce/
  • [2] https://globenergia.pl/nowelizacja-ustawy-o-oze-co-zmieni-sie-w-energetyce-i-cieplownictwie/
  • [3] https://enerad.pl/sejm-przyjmuje-ustawe-wspierajaca-morska-energetyke-wiatrowa-nowe-perspektywy-dla-oze-w-polsce/
  • [4] https://www.ey.com/pl_pl/insights/law/ulga-oze-i-chp-zmiany-w-rachunkach-za-prad-dla-przedsiebiorstw-od-2025-roku
  • [5] https://blog-tpa.pl/2025/01/23/perspektywy-dla-oze-na-2025-rok/
  • [6] https://www.gov.pl/web/kontaktoze/projekt-ustawy-uc118–kluczowe-zmiany-dla-rozwoju-oze-w-polsce
  • [7] https://www.gramwzielone.pl/trendy/20338513/rynek-energii-2025-2026-nowe-regulacje-i-obowiazki-dla-przedsiebiorstw-energetycznych-szkolenie
  • [8] https://lepiej.tauron.pl/zielona-energia/miks-energetyczny-polski-oze-wyprzedzaja-wegiel-po-raz-pierwszy-w-historii/